Aller au contenu principal

Simon Larose

Professeur titulaire
(418) 656-2131, poste 407040
Simon.Larose@fse.ulaval.ca
Pavillon Jeanne-Lapointe
2320, rue des Bibliothèques
Local 958

Unité de rattachement — Faculté
Sciences de l'éducation

Affiliations
Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant

Former les professionnels et non professionnels à la pratique du tutorat
Programme: Subvention de développement de partenariat
Organisme(s) subventionnaire(s): Université Laval - Fonds internes, Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 22 mars 2024 au 21 mars 2027

Observatoire pour l’Éducation et la Santé des Enfants
Programme: Agora
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université de Montréal
Du 1 avril 2021 au 31 mars 2027

Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant
Programme: Regroupements stratégiques SC
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture, Université Laval - Fonds internes, Université de Montréal, Université McGill, Université du Québec à Montréal
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université de Montréal
Du 1 avril 2020 au 31 mars 2027

Financements des 2 dernières années

Vulnérabilité, résilience et transition universitaire des étudiants en période de pandémie
Programme: BDR - Cas spéciaux et obligations institutionnelles
Organisme(s) subventionnaire(s): Université Laval - Fonds internes
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 avril 2021 au 31 décembre 2022

Mentoring Relationships: Exploring connections, relatedness and wellbeing of both mentors and youth mentees
Programme: Subvention de développement de partenariat
Organisme(s) subventionnaire(s): Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Type de financement: Subvention
Établissement tête: University of Alberta
Du 22 mars 2021 au 21 mars 2024

Développement du plein potentiel en contextes éducatifs
Programme: Soutien aux équipes de recherche
Organisme(s) subventionnaire(s): Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 avril 2020 au 31 mars 2024

Accommodements scolaires, pratiques pédagogiques inclusives et trajectoires d’adaptation des étudiants en situation de handicap au moment de la transition secondaire-collégial
Programme: Action concertée : Développement d'un réseau de recherche sur la persévérance et la réussite scolaires
Organisme(s) subventionnaire(s): Ministère de la Santé et des Services sociaux, Fonds de recherche du Québec - Société et culture
Type de financement: Subvention
Établissement tête: Université Laval
Du 1 octobre 2018 au 31 mars 2023

Encadrements terminés dans les 5 dernières années

  • Leandre Lamy, Maîtrise en psychopédagogie - avec mémoire
  • Nebila Jean-Claude Bationo, Doctorat en psychopédagogie
  • Émilie Langlois, Doctorat en psychologie - recherche et intervention (orientation clinique)
  • Mariane Valois-Demers, Doctorat en psychologie - recherche et intervention (orientation clinique)
  • Publications des 5 dernières années

    Impact des perturbations scolaires au cours des années 2020-2021 sur les apprentissages en lecture en 4e année du primaire Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 2024/10/08. Sylvana Côté, Catherine Haeck, Ophélie Collet, William Sauve, Simon Larose. DOI 10.53967/cje-rce.5863

    How did College Students with and Without Disabilities Experience the First wave of the COVID-19 Pandemic? A Stress and Coping Perspective Research in Higher Education, 2024/03. Simon Larose, Julien S. Bureau, Caroline Cellard, Michel Janosz, Catherine Beaulieu, Geneviève Boisclair Châteauvert, Alexandre Girard-Lamontagne. DOI 10.1007/s11162-023-09756-5

    Associations of youth mentoring with parent emotional well-being and family functioning: Longitudinal findings from a study of Big Brothers Big Sisters of Canada Children and Youth Services Review, 2024/01. Gizem Erdem, David L. DuBois, Simon Larose, David J. De Wit, Ellen L. Lipman. DOI 10.1016/j.childyouth.2023.107384

    Animations scientifiques en classe de primaire: des effets motivationnels pour qui et pour quelle intensité de participation? Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2023/12. Viviane Desbiens, Simon Larose, Geneviève Boisclair Châteauvert. DOI 10.1007/s42330-024-00310-8

    Stratégies d’acculturation et engagement paternel en contexte migratoire. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 2023/10. Nebila Jean-Claude Bationo, Jean Ramdé, Simon Larose. DOI 10.1037/cbs0000315

    A sequential model of the contribution of preschool fluid and crystallized cognitive abilities to later school achievement PLOS ONE, 2022/11/18. Philippe Carpentier, Geneviève Morneau-Vaillancourt, Sophie Aubé, Célia Matte-Gagné, Anne-Sophie Denault, Mara Brendgen, Simon Larose, Amélie Petitclerc, Isabelle Ouellet-Morin, René Carbonneau, Bei Feng, Jean Séguin, Sylvana Côté, Frank Vitaro, Richard E. Tremblay, Ginette Dionne, Michel Boivin. DOI 10.1371/journal.pone.0276532

    L’ENGAGEMENT PATERNEL EN CONTEXTE MIGRATOIRE La paternité en contexte migratoire, 2022/11. Nebila Jean-Claude Bationo, Jean Ramdé, Simon Larose. DOI 10.2307/j.ctv3405pdw.14

    Modèles d’attachement adulte et anxiété : Une série de méta-analyses. Canadian Psychology / Psychologie canadienne, 2022/08. Mariane Valois-Demers, George M. Tarabulsy, Simon Larose, Annie Bernier, Sylvie Drapeau, Ellen Moss, Chantal Cyr, Karine Dubois-Comtois, Clarice Huard. DOI 10.1037/cap0000283

    What is the effect of school closures on learning in Canada? A hypothesis informed by international data Canadian Journal of Public Health, 2022/02. Catherine Haeck, Simon Larose. DOI 10.17269/s41997-021-00570-z

    Understanding and attenuating pandemic-related disruptions: a plan to reduce inequalities in child development,Comprendre et atténuer les répercussions de la pandémie de COVID-19 sur les enfants : un plan pour réduire les inégalités du développement Canadian Journal of Public Health, 2022. Côté, S.M., Geoffroy, M.-C., Haeck, C., Ouellet-Morin, I., Larose, S., Chadi, N., Zinszer, K., Gauvin, L., Mâsse, B.. DOI 10.17269/s41997-021-00584-7

    The Associations Between Child-Care Services During the Preschool Years and High School Graduation: A 20-Year Longitudinal Population-Based Study Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 2022. Losier, T., Orri, M., Boivin, M., Larose, S., Japel, C., Tremblay, R.E., Côté, S.M.. DOI 10.1097/DBP.0000000000001016

    Graduating From College: Exploring First-Semester Dispositions and Experiences of Support Associated With Unexpected Pathways Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 2022. Larose, S., Duchesne, S., Boisclair-Châteauvert, G.. DOI 10.1177/1521025120953429

    Bidirectional relations between autonomous motivations and approach goals and their contribution to school functioning Educational Psychology, 2022. Duchesne, S., Ratelle, C.F., Larose, S.. DOI 10.1080/01443410.2021.2002818

    Depression and anxiety symptoms in young adults before and during the COVID-19 pandemic: evidence from a Canadian population-based cohort Annals of General Psychiatry, 2021. Watkins-Martin, K., Orri, M., Pennestri, M.-H., Castellanos-Ryan, N., Larose, S., Gouin, J.-P., Ouellet-Morin, I., Chadi, N., Philippe, F., Boivin, M., Tremblay, R.E., Côté, S., Geoffroy, M.-C.. DOI 10.1186/s12991-021-00362-2

    Depression and anxiety symptoms in young adults before and during the COVID-19 pandemic: Evidence from a Canadian population-based cohort medRxiv, 2021. Watkins-Martin, K., Orri, M., Pennestri, M.-H., Castellanos-Ryan, N., Larose, S., Gouin, J.-P., Ouellet-Morin, I., Chadi, N., Philippe, F., Boivin, M., Tremblay, R.E., Côté, S.M., Geoffroy, M.-C.. DOI 10.1101/2021.04.23.21255994

    Training Teachers in Academic Mentoring Practices The Wiley International Handbook of Mentoring, 2020/02. Simon Larose, Stéphane Duchesne. DOI 10.1002/9781119142973.ch23

    Training Teachers in Academic Mentoring Practices: Empirical Foundations and a Case Example The Wiley International Handbook of Mentoring, 2020. Larose, S., Duchesne, S..

    Predictors of mentoring relationship quality: Investigation from the perspectives of youth and parent participants in Big Brothers Big Sisters of Canada one-to-one mentoring programs Journal of Community Psychology, 2020. De Wit, D.J., DuBois, D.L., Erdem, G., Larose, S., Lipman, E.L.. DOI 10.1002/jcop.22244

    Joint Trajectories of Peer Cyber and Traditional Victimization in Adolescence: A Look at Risk Factors Journal of Early Adolescence, 2020. Viau, S.-J., Denault, A.-S., Dionne, G., Brendgen, M., Geoffroy, M.-C., Côté, S., Larose, S., Vitaro, F., Tremblay, R.E., Boivin, M.. DOI 10.1177/0272431619880339

    How does mentoring by teachers improve the adjustment of academically at-risk students in high school? International Journal of School and Educational Psychology, 2020. Larose, S., Duchesne, S., Châteauvert, G.B.. DOI 10.1080/21683603.2018.1509035

    Does mathematics tracking influence student motivation? Exploring the classroom experience International Journal of School and Educational Psychology, 2020. Lessard, V., Larose, S., Duchesne, S.. DOI 10.1080/21683603.2018.1506957

    Adjustment Trajectories During the College Transition: Types, Personal and Family Antecedents, and Academic Outcomes Research in Higher Education, 2019/08/06. Simon Larose, Stéphane Duchesne, David Litalien, Anne-Sophie Denault, Michel Boivin. DOI 10.1007/s11162-018-9538-7

    Psychology of Computers: XIV. Cognitive Rehabilitation through Computer Games Perceptual and Motor Skills, 2019/02. Simon Larose, Sylvain Gagnon, Christiane Ferland, Michel Pépin. DOI 10.1177/00315125890693-126

    When Insecure Attachment Dispositions Affect Mentoring Relationship Quality: An Exploration of Interactive Mentoring Contexts Journal of Relationships Research, 2019. Simon Larose, George M. Tarabulsy, Geneviève Boisclair-Châteauvert, Michael Karcher. DOI 10.1017/jrr.2019.1

    Achievement Goals and Engagement With Academic Work in Early High School: Does Seeking Help From Teachers Matter? Journal of Early Adolescence, 2019. Duchesne, S., Larose, S., Feng, B.. DOI 10.1177/0272431617737626


    Les informations contenues dans cette page sont extraites de différents systèmes experts de l’Université Laval. Si vous constatez une erreur ou avez des questions quant aux données affichées, communiquez avec nous en écrivant à l’adresse repertoire-corps-professoral@ulaval.ca. Nous nous assurerons de rediriger votre demande à la bonne personne.